Anotácia: |
Spotreba a správanie spotrebiteľov je predmetom štúdia rôznych vedných disciplín vrátane geografie. Spotreba sa týka každého z nás, všetci sme spotrebitelia. Spotreba sa môže prejaviť ako konvenčná alebo alternatívna. Konvenčná spotreba má v súčasnosti dominantnejšie postavenie a môže viesť ku konzumerizmu. Protikladom je alternatívna spotreba. Ide o spotrebu v intenciách udržateľného rozvoja. Alternatívne potravinové siete možno charakterizovať ako potravinový systém, ktorý je protikladný voči konvenčnému, mainstreamovému. Spotrebu však nemožno považovať iba za jednoduché vyjadrenie dopytu spotrebiteľov po tovaroch, ale možno ju chápať ako vyjadrenie identity spotrebiteľov. Projekt bude zameraný na výskum spotreby a správania spotrebiteľov v dôsledku meniacej sa spoločnosti (odklon od konzumnej k udržateľnej spotrebe). Príkladom je objavovanie možnej premeny z utilitárneho na hedonistického spotrebiteľa a vice versa. Alebo reakcie spotrebiteľov na aktuálny vývoj v spoločnosti. Príkladom je pandemická situácia a jej vplyv na nákupné správanie. Autori budú hľadať odpovede na otázky: Ako, kde a prečo sa zmenilo nákupné správanie spotrebiteľov v súvislosti s pandémiou COVID-19? Skúmané budú koncepcie udržateľnej spotreby: zodpovedná a uvedomelá spotreba a antispotreba na Slovensku. Prínosom projektu budú nové poznatky k pochopeniu správania spotrebiteľov na Slovensku. Z hľadiska producentov (maloobchodníkov) budú pridanou hodnotou odporúčania pre využitie akademických poznatkov v plánovacej praxi (napr. definícia kódexu farmárskych trhov). Aj napriek relevantnosti týchto výskumných tém v geografii je v slovenskej akademickej obci týmto témam venovaná iba okrajová pozornosť. Veríme, že získané poznatky prispejú k rozvoju problematiky v tejto výskumnej oblasti. Do projektu je zapojený relatívne mladý riešiteľský kolektív, pričom prínosom ich kooperácie sú viaceré výskumné a publikačné aktivity zamerané práve na spotrebu, na ktoré bude nadväzovať aj tento projekt. |